Project STILTE op school!

Project STILTE op school!

Kinderen stil laten worden: moeilijk!

In een wereld die steeds sneller draait, is het niet vanzelfsprekend om kinderen écht tot rust te laten komen. 
Dat merkte ook een school in Waregem, waar leerkrachten dagelijks ervaren hoe moeilijk het soms is voor kinderen om te vertragen, in de rij te blijven wachten, opnieuw stil te worden na een druk moment en vooral… om te leren luisteren naar zichzelf.

Daarom besloot Zonneburcht in Waregem om het thema stilte uit te werken tijdens een schoolproject. Ze wilden onderzoeken hoe ze kinderen beter konden ondersteunen in het vinden van rust, bij ontprikkelen en ontspanning.

Om dit mogelijk te maken, huurden ze snoezeltenten bij Boetiek Autiek. Deze ‘snoezels’ zijn kleine, veilige cocons waar licht, texturen, geluiden en zachte materialen zorgen voor een gevoel van geborgenheid. Eerst werd de lerarenkamer omgetoverd tot een rustgevende ruimte waar leerkrachten de snoezels konden bekijken en ervaren. Ook leerkrachten konden gebruik maken van de snoezels. Tijdens een gezamenlijk openingsmoment gaven de leerkrachten het beste van zichzelf om het thema ‘warm’ te maken bij de leerlingen. Er werd ‘lawaai’ gemaakt en ‘stilte’ ervaren. Het thema was opgestart.
De leerkrachten duidden op een uurrooster aan wanneer ze de Snoezels voor hun klas wilden reserveren en ze konden hun ideeën uitwerken, kregen nieuwe ideeën en ontdekten dat er zelfs kinderen, die zelden tot rust kwamen, kalm werden en soms zelfs in slaap vielen in de Snoezel.
Het thema werd een groot succes. 

In sommige klassen werden de snoezelmomenten aangevuld met heerlijke massages, yogamatjes, leesmomenten, … Elke leerling, leerkracht en directie kreeg de kans om tijdens het drukke schoolgebeuren de kracht van stilte en zintuiglijke rust te beleven.
Stilte oefeningen zoals ademhalingsoefeningen, luistermomenten en body scans kwamen aan bod. Een stiltewandeling werd uitgewerkt rond de school en deed andere zintuigen extra ‘aan het werk zetten’. Er werd bij kinderen en leerkrachten bewuster omgegaan met het overschakelen van drukte naar rust.

De snoezeltenten integreren binnen het  thema stilte,  bleek een ideale tussenstap om kinderen uit te nodigen tot het toelaten van stilte en rustmomenten. Met daarbij zachtheid en veiligheid centraal. Er werd bewust ‘vertraging’ ervaren. De omgeving was klein, warm en voorspelbaar.

Positieve ervaringen:

👍Kinderen leerden hoe ze tot ontspanning konden komen 
👍Stiltemomenten kunnen ook prettig aanvoelen . (t.o.v. we moeten stil zijn)
👍Leerlingen mochten ervaren dat ze na rustmomentjes beter kunnen focussen,       samenwerken en leren. 

Wat hieruit kan besloten worden is dat stilte toelaten iets is wat kinderen aangeleerd kan worden. Niet iets dat je zomaar kan verwachten. 

Als school bouwen aan een rustig leer-en leefklimaat.

Het project bracht niet alleen de kinderen dichter bij zichzelf, maar ook de leerkrachten mochten ervaren dat het stilte thema heel veel positieve effecten had op hun leerlingen.

Het werd een maand waar heel bewust werd omgegaan met ‘stilte’ en ‘rust’.
Kinderen mochten ervaren dat stil zijn geen ‘straf ‘ is, maar een maar een cadeautje voor je hoofd.

De leerlingen, leerkrachten en directie die dit project uitgewerkt hebben blikken heel positief terug op dit fijne project!

Meer weten over het huren van een snoezel? https://boetiekautiek.be/collections/snoezelverhuur

Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.