šŸ“š Toetsen zonder tranen: Zo help je kinderen met extra noden doorheen de toetsenperiode!

šŸ“š Toetsen zonder tranen: Zo help je kinderen met extra noden doorheen de toetsenperiode!

De toetsenperiode komt eraan. Voor veel kinderen is dit een spannende tijd, maar voor kinderen met autisme, ADHD, leerproblemen of emotionele moeilijkheden kan het aanvoelen als een overweldigende storm. Als ouder of leerkracht wil je natuurlijk niets liever dan dat jouw kind zich veilig en ondersteund voelt. Maar hoe doe je dat precies?

Als ervaren leerkracht in het basisonderwijs, autimama en oprichtster van Boetiek Autiek begrijp ik hoe belangrijk rust, structuur en gepaste hulpmiddelen zijn. Hieronder geef ikĀ  je graag enkele tips om de stress tijdens de toetsen te verminderen en jouw kind te helpen omĀ  zijn of haar talenten te laten zien.


1. Structuur geeft rust

Kinderen met autisme of ADHD hebben enorm baat bij voorspelbaarheid. Een duidelijk schema van de toetsmomenten helpt hen om grip te krijgen op wat er komt. Hang het schemaĀ  zichtbaar op (ouder kinderen krijgen vaak een schema van de klasleerkracht), gebruik pictogrammen of kleuren, en bespreek het dagelijks kort. Zo vermijd je verrassingen.

šŸ‘‰ Tip: Gebruik een visueel weekschema of planbord.Ā 
https://boetiekautiek.be/products/weekpeek-weekplanner-met-magnetische-pictogrammen?_pos=1&_sid=cbdaa6dd8&_ss=r


2. Bereid mentaal voor, niet overvragen

Het voorbereiden van toetsen mogen geen urenlange oefensessies zijn. Korte blokjes, afgewisseld met pauzes.. Laat het kind succes ervaren door te starten met iets dat het al goed kent. Zo groeit het zelfvertrouwen.

šŸ‘‰ Let op: Te veel oefenen kan averechts werken. Het draait niet om ā€˜alles kennen’, maar om ā€˜zo goed mogelijk proberen’.


3. Creƫer een prikkelarme leeromgeving

Voor sommige kinderen zijn lawaai, felle lichten of een rommelige omgeving extra belastend. Zorg thuis of in de klas voor een rustige plek om te studeren en toetsen te maken.

šŸ‘‰ Boetiek Autiek biedt onder andere noisecancelling koptelefoons om prikkels te filteren.
https://boetiekautiek.be/products/gehoorbeschermer-jippie-groen?_pos=1&_psq=kop&_ss=e&_v=1.0


4. Emoties erkennen

Zeg niet "je moet niet zenuwachtig zijn", maar erken de gevoelens: "Ik zie dat je zenuwachtig bent, dat is normaal." Praat over wat er moeilijk is Ʃn over wat al goed lukt. Benoemen is het vermijden of reduceren van een crisis.

šŸ‘‰ Gebruik eventueel de kleurenmonstertjes om het kind te helpen gevoelens te benoemen.
https://boetiekautiek.be/products/het-kleurenmonster-de-poppetjes


5. Pauzes zijn geen tijdverlies

Gun jouw kind regelmatig herstelmomenten. Even springen op de trampoline, knuffelen met een verzwaringsknuffel, even rennen of vijf minuten ā€˜wegdromen’ met een fidget toy: het zijn geen afleidingen, maar oplaadmomenten.


6. Focus op inzet, niet alleen op resultaat

Een kind dat zich heeft ingezet verdient minstens zoveel waardering als een kind dat een goed cijfer behaalt! Geef complimenten op maat: ā€œIk zag dat je ondanks je zenuwen toch bent begonnen. Dat is dapper!ā€ De kracht van een Ik-boodschap is groot!


Tot slot…

Toetsen zijn momentopnames, geen definities van jouw kind. Evalueer ook je kind op sociaal-emotioneel vlak. Een kind dat zich goed 'in zijn vel' voelt presteert beter. Geef je kind ruimte, blijf positief en bied waar nodig de juiste hulp(middelen) aan.Ā  Ik geloof dat positieve benadering gecombineerd met de kracht van kleine aanpassingen een groot verschil kunnen maken.

šŸ’”Ā Neem gerust een kijkje op www.boetiekautiek.be voor hulpmiddelen die werken voor jouw kind of leerling.

Samen maken we van deze toetsenperiode geen strijd, maar een groeikans. šŸ’™

Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.